Jak wspierać dziecko w nauce czytania

Jak wspierać dziecko w nauce czytania

Czytanie, dawniej i dziś, to przepustka do świata wiedzy i wyobraźni. Tyle, że czytania trzeba się nauczyć. Zarówno składania liter w słowa, jak i nawyku sięgania po książkę. Jak wspierać dziecko w nauce czytania?

image

Naukę czytania rozpoczynamy tak naprawdę już wtedy, gdy dziecko przychodzi na świat. Bo zanim zacznie czytać, nauczy się słuchać. A przecież do niemowlęcia mówimy stale, uśmiechamy się, utrzymujemy z nim kontakt wzrokowy. To fundament dla dobrej komunikacji i więzi. A także dla nauki mowy i rozumienia języka.

Książki do przytulania

Potem przychodzi pora czytania pierwszych książeczek. W audycji Katarzyny Stoparczyk „Dzieci wiedzą lepiej” jedno z najmłodszych dzieci, zapytane, do czego służą książki, odpowiedziało: „Do pitulania. Bo jak mama cyta, to pitula”. I tak to właśnie wygląda: czytanie to ten czas, kiedy można się zatopić w objęciach rodziców i pięknie opowiedzianych historiach. To czas bliskości, przyjemności i poczucia bezpieczeństwa. Tak tworzy się dobre wspomnienia i buduje skojarzenie: czytanie daje poczucie szczęścia.

Najlepsza jakość obrazu i tekstu

Ważne jest, żeby dziecko czuło, że rodzic z przyjemnością czyta mu wiersze, opowiadania i baśnie. Sięgajmy po książki, które nie tylko dziecku, ale także nam przypadną do gustu. Liczy się dobry tekst: napisany sprawnie, pięknym językiem, z ciekawą fabułą. Niech towarzyszą mu wartościowe, piękne ilustracje. Takie właśnie publikujemy w Świerszczyku – pracują dla nas najlepsi polscy autorzy.

Wciąż blisko z rodzicami

Dziecko w wieku szkolnym zaczyna intensywną naukę czytania. W tym okresie nadal ważne jest wsparcie rodziców, a wspólne czytanie rozbudza czytelniczą ciekawość. Jeśli dziecko dotąd czytało razem z rodzicami, nie warto zupełnie zarzucać tego zwyczaju. Owszem, pierwszoklasista umie już przeczytać prosty tekst, ale dość szybko się męczy i może mieć trudności z bardziej złożonymi treściami. Dlatego nadal czytajmy dziecku głośno. Niech syn lub córka siedzą blisko i śledzą czytany tekst. Warto wybierać na taką okazję książki z dużymi literami i tekstem podzielonym na krótkie fragmenty. Jeśli tata lub mama czytając będą wodzić po tekście wskaźnikiem (palcem, strzałką), młodego czytelnika wciągnie podążanie za treścią nie tylko słuchaną, ale także oglądaną. (Wskaźnik możemy zrobić samodzielnie, np. zanurzając końcówkę patyczka do szaszłyków w czerwonej farbie).

O czym warto pamiętać, gdy dziecko uczy się czytać? Radzi Joanna Pluta:
•  Unikajmy pośpiechu, nie popędzajmy dziecka w rozwijaniu nowej umiejętności. 

•  Dbajmy, by atmosfera towarzysząca nauce czytania była przyjazna, bez napięć i burzliwych emocji.
•  Pamiętajmy o podziale tekstu na mniejsze partie. Mniej, oznacza dla dziecka łatwiej i szybciej. 
•  Nauka czytania może być świetną zabawą. Ważne jest to, by dziecko zaciekawić zdobywaniem nowych umiejętności.

Propozycje zabaw w czytanie:

Przeszukiwanie na czas 
Dziecko w wyznaczonym czasie liczy: wyrazy w zdaniu, zdania we fragmencie tekstu, wyrazy napisane wielką literą, identyczne wyrazy. Dobrze, jeśli podczas zabawy wodzi po tekście wskaźnikiem. 

Wyrazy na tę samą literę
Dziecko wyszukuje i podkreśla w tekście wyrazy rozpoczynające się tą samą literą. W kolejnych wersjach tej zabawy odnajduje i podkreśla wyrazy kończące się tą samą literą, wyrazy z dowolną, wskazaną przez nas samogłoską (a, ą, e, ę, i, o, ó\u, y), dwuznakiem (sz, cz, dz, ch itd.), zmiękczeniem (ś, ć, dź, ź, ń). Dalszy etap to wyszukiwanie takiej samej sylaby: na początku, na końcu, a wreszcie – w środku wyrazu.

Odpowiedz właściwym wyrazem
Rola dziecka polega na pokazaniu i podkreśleniu w tekście wyrazu stanowiącego odpowiedź na jednoznacznie postawione pytanie:Jak nazywa się dziewczynka? Kto wszedł pierwszy do pokoju? Gdzie siedział chłopiec? itp. 

Odpowiedz właściwym zdaniem
Dziecko odnajduje i wskazuje odpowiednie zdanie jako odpowiedź na pytanie. Te zabawy mają pewne reguły. W każdej z nich odczytujemy odnalezione wyrazy. Bo czytać możemy na kilka sposobów, o czym decyduje poziom umiejętności dziecka: czytamy – dziecko powtarza; czytamy razem z dzieckiem; odczytujemy początek, a dziecko – koniec wyrazu. Pracujemy na fragmencie tekstu. Ilość zabaw związana jest ze stopniem trudności tekstu. Na zakończenie namawiamy dziecko do odczytania całego fragmentu.