Chcę wiedzieć więcej

Chcę wiedzieć więcej!

Dużą sztuką jest tak podać dziecku informacje, by pobudzić je do dalszej nauki. Oto 6 sposobów na to, by dziecko zainteresowało się jakimś tematem i by lepiej zapamiętało nowe wiadomości.

image

Uczyć się można cały rok, nie tylko w szkole. Wakacje to świetny czas na pogłębianie wiedzy i rozwijanie zainteresowań dziecka: rodzice nigdzie się nie spieszą, a otoczenie malowniczej przyrody, zabytków czy nowych miejsc rozbudza ciekawość. Jak sprawić, by po wakacjach dziecko wiedziało więcej, a na dodatek... chciało wiedzieć jeszcze więcej?

  1. Opowiedz historię
    Ludzki mózg działa tak, że bardzo interesują go wszelkie opowieści o ludziach. Prawdopodobnie pamiętasz ze szkoły prawo Archimedesa (bo utrwalił ci się w głowie obraz mędrca wyskakującego z wanny) albo powszechnego ciążenia (bo przypomina ci go wyobrażenie jabłka spadającego na głowę Newtona), ale prawa, z którymi nie wiąże się żadna anegdota nie są już tak wdrukowane w pamięć. Neurodydaktycy zbadali ten fenomen i są pewni: pamięć działa najlepiej wtedy, gdy mamy do czynienia z opowieścią o czyjejś przygodzie. Pojedyncze fakty wyrzucamy z pamiędzi, ale ciągi faktów powiązanych w historię – dobrze przyswajamy.

  2. Zażartuj
    Mózg bardzo lubi być w dobrym humorze – wtedy jest gotowy zapamiętywać. Nie bez powodu słynni mówcy sięgają po żarty – dowcip z zaskakującą pointą doskonale przykuwa uwagę słuchaczy i powoduje, że prezentowane treści są lepiej zapamiętywane.

  3. Zadawaj pytania
    Tłumacząc coś dziecku, prowokuj je do namysłu. Zadawaj pytania, słuchaj uwag, sprawdzaj, czy podąża za tokiem wypowiedzi. Nie chodzi o odpytywanie – tego unikaj jak ognia. Odpytywanie z wiedzy powoduje stres, a gdy pojawia się zdenerwowanie, wyłącza się pamięć. Dlaczego? W mózgu bardzo blisko siebie położone są dwie struktury – hipokamp, odpowiedzialny za zapamiętywanie i kojarzenie oraz ciało migdałowate, rozpoznające zagrożenia. Hipokamp lubi jak jest miło, uwielbia przyjemne skojarzenia. Gdy dziecko jest spokojne i rozluźnione, gdy słucha ciekawej opowieści i rozmawia z tatą lub mamą o nowych informacjach – hipokamp chłonie wiedzę jak gąbka. Ale wystarczy pobudzić ciało migdałowate (krytyką, niemiłym wyrazem twarzy) i uwaga natychmiast zostaje przekierowana. Mózg w sytuacji zagrożenia nie traci energii na zapamiętywanie, tylko kombinuje, jak się bronić (uciekać czy walczyć?).

  4. Pokaż obrazek
    Mózg lubi atrakcyjne obrazy, ciekawe zdjęcia, barwne ilustracje. Wykorzystujmy to i pobudzajmy go do pracy.W naszych czasach dostęp do wiedzy, także do biblioteki graficznej, jest niemal nieograniczony. Mając połączenie z internetem możemy pokazać dziecku, jak wyglądał król, o którym mu opowiadamy albo jak wyglądała twierdza, w której się bronił. Możemy pokazywać słynne dzieła sztuki i łączyć je z portretami artystów, a potem jeszcze sięgnąć do map i wskazać, gdzie tworzyli.

  5. Przyznaj, że czegoś nie wiesz
    W oczach dziecka rodzice są najwspanialsi i najmądrzejsi na świecie. Warto o tym pamiętać i czasem… przyznać się do niewiedzy. Jeśli taki mądry tata mówi: „A wiesz, że nie wiem, ale chętnie razem z tobą sprawdzę, jak to jest…” – dziecko uczy się poszukiwania wiedzy. Dowiaduje się także, że to nie wstyd nie wiedzieć czegoś. Nie wstyd także popełnić błąd. Ważniejsze jest, by mieć w sobie ciekawość i czerpać z nauki prawdziwą przyjemność.

  6. Sięgaj po różne źródła
    Dziecko uczy się cały czas, nie tylko w szkole. Podsuwaj mu więc różne źródła wiedzy. W każdym numerze „Świerszczyka” znajdziecie rubrykę „Chcę wiedzieć więcej”, a w niej ciekawe i zaskakujące informacje na różne tematy. Także w innych miejscach naszego magazynu prowokujemy młodych czytelników do myślenia i poszukiwania dodatkowych informacji – zadajemy pytania, zachęcamy do użycia internetowej wyszukiwarki, pokazujemy nowoczesne narzędzia do zdobywania wiedzy.

Fot. Shutterstock.com