Gdy dziecko nie umie się skupić na lekcjach

Gdy dziecko nie umie się skupić na lekcjach

Zanim zaczniemy strofować dziecko, że nie potrafi się skupić na odrabianiu lekcji, najpierw zastanówmy się, jak sami organizujemy sobie pracę.

 
Gdy dziecko nie umie skupić się na lekcjach

- Przez dwadzieścia lat byłam nauczycielką i wychowawczynią – mówi anglistka i tutorka, Magda Niemczuk-Kobosko. – Często słyszałam na zebraniach z rodzicami ich narzekanie na dzieci. Że takie są niezorganizowane, niesamodzielne, spóźnialskie… Zauważyłam taką prawidłowość: o tym, że syn jest niechlujny mówił tata w niedopiętym sweterku. Na wiecznie spóźniającą się córkę narzekała mama, która wpadała zdyszana w połowie wywiadówki. Oczywiście – bywały także inne sytuacje, ale te rzucały mi się w oczy: rodzice narzekali na dzieci, a nie widzieli, że sami mają problem z dokładnie tymi samymi sprawami.

Cecha wrodzona czy nabyta?

Nie od dziś wiadomo, że w innych ludziach drażni nas to, czego nie lubimy u siebie. Bałaganiarz będzie innym wytykał brak porządku, zapominalski obrazi się, gdy ktoś zapomni o jego ważnej sprawie. Gdy chodzi o cechy dzieci, jest jeszcze trudniej – chcielibyśmy móc wpłynąć na dziecko, sprawić, że ono będzie lepszą wersją nas samych. Ale tak się nie da. Po pierwsze dziecko może odziedziczyć po rodzicach temperament i konkretne cechy. Po drugie: od małego obserwuje, jak sami radzimy sobie z codziennymi czynnościami. Nasiąka konkretnymi zachowaniami.

Uwaga! Tu się pracuje!

Jeśli więc nasze własne dziecko ma z czymś kłopot, na przykład – nie umie zorganizować sobie pracy, łatwo się rozprasza, nie pilnuje porządku na biurku albo zapomina o odrabianiu lekcji – najpierw zróbmy rachunek sumienia i sprawdźmy:

  • czy w domu panuje cisza i spokój, gdy ktoś pracuje, czyta, uczy się?
  • czy telewizor jest raczej wyłączony, a włącza się go tylko wtedy, gdy przychodzi czas na oglądanie konkretnych programów?
  • czy macie zasadę, że nie jada się posiłków byle jak, np. podczas pracy/gry na komputerze?
  • czy wasze mieszkanie jest uporządkowane, czy wszystko ma w nim stałe miejsce?
  • czy umiecie rozdzielać pracę i odpoczynek? Czy najpierw robicie to, co najważniejsze, a dopiero potem zabieracie się za przyjemności?

Trening koncentracji

Warto zwrócić uwagę, co obserwuje dziecko, gdy patrzy na nas, gdy coś przygotowujemy, gdy wracamy z pracy, gdy musimy nadrobić zaległości albo zabieramy się za swoje obowiązki. Ale poza tym oczywiście należy dziecku pomóc wyrobić własne nawyki, dzięki którym będzie mu łatwiej skupić się na pracy domowej, nauce, odrabianiu lekcji.

Naucz dziecko, by po przyjściu ze szkoły umyło ręce, zjadło coś, napiło się i chwilę odpoczęło.

Wprowadźcie zwyczaj, by po lekcjach sprawdzać, co jest zadane i zapisywać sobie zadania na kartce. W miarę ich wykonywania można wykreślać kolejne punkty.

Zanim uczeń siądzie do pracy domowej, niech oczyści blat biurka lub stołu, wywietrzy pokój, wyciszy i schowa telefon. W zasięgu wzroku powinny leżeć tylko przedmioty potrzebne do pracy.

Gdy dziecko pracuje, nie przeszkadzaj mu, nie zagaduj, nie pospieszaj.

Zaproponuj dziecku, by co tydzień robiło sobie plan: w kalendarzu lub na samodzielnie przygotowanej tabeli. Niech nanosi tam plan lekcji i zajęć dodatkowych oraz ważne informacje (np. w poniedziałek – dokończyć lekturę, w środę – wymienić strój na wf, w czwartek – przygotować krepinę na piątkową plastykę).

Jeśli dziecko ma wyraźne problemy ze skupieniem uwagi, zwróć uwagę na jego dietę. Słodycze, barwniki spożywcze (np. te w napojach, galaretkach, cukierkach), żywność wysokoprzetworzona – to produkty, które źle wpływają na zdolność koncentracji. Wprowadź 5 regularnych posiłków opartych na warzywach, pełnych ziarnach, rybach, nabiale, chudym mięsie, orzechach, pestkach i olejach roślinnych.

Zdrowo rozwijające się dziecko to takie, które kręci się, wierci, ciągle zmienia pozycję. Nie strofuj syna lub córki za to, że nie siedzi sztywno przy biurku. Ruch wbrew pozorom sprzyja skupieniu. Najpiej pracuje się siedząc nie na krześle, ale na dużej dmuchanej piłce, która wymusza ciągły ruch i balansowanie ciałem.

Przy wyraźnych i uporczywych problemach ze skupieniem uwagi u dziecka zasięgnij porady pedagoga lub psychologa.