Nauka odręcznego pisania to bardzo ważny element edukacji. Choć współcześnie tak często piszemy z użyciem klawiatury, to kreślenie liter jest ważnym treningiem dla rąk i… mózgu. Sprawdź, jak możesz pomóc dziecku w nauce pisania.


Najpierw było chwytanie włosów mamy, nosa taty, okularów dziadka, grzechotki od babci. Potem zabawy klockami, plasteliną, puzzlami, trening wiązania kokardek, zapinania guzików i nawlekania nici. I wreszcie nadchodzi wielka chwila: dziecko zacznie naukę pisania. Wszystkie wcześniejsze aktywności przygotowywały palce do chwycenia za długopis lub ołówek.
Paluszek i główka
Wielu nauczycieli zauważa, że dzieci zaczynające naukę w szkole, mają coraz większe trudności z nauką prawidłowego pisania. Rzadziej, niż jeszcze parę dekad temu, angażujemy maluchy w zabawy, które stanowią trening tzw. motoryki małej, czyli pracy rąk i koordynacji ręka-oko. Paluszki coraz częściej przyzwyczajone są do przesuwania obrazków na ekranie dotykowym, a nie do precyzyjnych ruchów i stopniowania nacisku.
W pisaniu ręcznym bierze udział nie tylko dłoń, ale także przedramię, ramię, obręcz barkowa, szyja, głowa, a co najważniejsze – mózg. Dzięki wielu powtarzanym ruchom dłoni podczas nauki pisania, w korze ruchowej powstają nowe szlaki połączeń. Mózg jest niezwykle plastyczny – te obszary, które są ćwiczone, działają sprawniej. Kiedy dziecko nauczy się już płynnie pisać, zacznie robić notatki i zapisywać ważne informacje, łatwiej mu będzie zapamiętywać to, co samodzielnie zapisze ręcznie.
Literki w linijkach
Ale najpierw trzeba opanować alfabet i łączenie liter w jednej linii, w równym rządku.
Do ćwiczenia takiego zapisu służą zeszyty w trzy linie, jakich dzieci używają w klasach 1-3. Można jednak sięgnąć także po nowe narzędzie – zeszyt, który w przyjazny sposób pomaga trenować umiejscowienie liter.
W Zeszycie do nauki pisania marki Oxford typową liniaturę zastąpiono pastelowymi kolorami, które dzielą przestrzeń na trzy segmenty. Na marginesie, po obu stronach, znajdują się malutkie rysunki domku. Środkowa część liniatury odpowiada parterowi – tu mieszkają literki takie jak o, a, c albo z. Domek ma także strych, na który „wdrapują się” laski i daszki, takie jak w literach t, k, lub b. Są także literki, które schodzą w dół, do piwnicy – g, j, y. O ile łatwiej zapamiętać dziecku, jak zapisać literę f: trzeba rozpocząć na strychu, przejść przez parter i zajrzeć do piwnicy, a potem dodać poziomą kreskę.
Zeszyt jest dostosowany do potrzeb dzieci zarówno prawo- jak i leworęcznych: „domki” umieszczono po obu stronach kartki, by łatwiej było na nie spoglądać zarówno wtedy, kiedy przysłonięta jest prawa część kartki, jak i jej lewy brzeg.
Wszystkie te rozwiązania graficzne mają ładne, zielone tło. Jak wskazują wyniki badań, właśnie ten kolor działa relaksująco na oczy.
Nacisk na papier
Zeszyt do nauki pisania zawiera 16 kartek wykonanych ze specjalnego, grubszego papieru. Dzięki mocniejszej strukturze pozwala łatwiej pisać długopisem, ołówkiem czy innym narzędziem pisarskim. Przez grube kartki litery nie prześwitują, co jest szczególnie ważne u początkujących uczniów. Zwykle nie wiedzą oni jeszcze, jak dostosować nacisk na papier i często piszą mocno, odciskając wyraźne linie. Prześwitujące z drugiej strony kartki litery, przeszkadzają w skupieniu na zapisie kolejnych znaków i słów.
Zeszyty są dostępne z różnymi wersjami kolorystycznymi okładek – wszystkie wykonano z laminowanej tektury, odpornej na zalanie płynem.
Jak jeszcze wspierać u dziecka naukę pisania?
- Bawcie się literami. Trenujcie pisanie patykiem po piasku, kredą po betonie, zmazywalnymi pisakami po kafelkach w łazience podczas kąpieli.
- Ćwiczcie pisanie w zeszycie, ale także – co bardzo ważne! – odpoczynek po pracy. Gdy dziecko robi sobie przerwę, niech zrobi kilka prostych ćwiczeń rozluźniających dłonie. To może być „strząsanie niewidzialnej wody” z palców, ugniatanie miękkiej piłki, masowanie rodzicom pleców (możecie się masować nawzajem!), „wkręcanie żarówek”.
- Sięgajcie także po zabawy angażujące dłonie: łapki, teatrzyk paluszkowy, przesypywanie w palcach piasku (kaszy, grochu, fasoli), lepienie z mas plastycznych, układanie precyzyjnych układanek.
- Świetny trening stanowią różne prace kuchenne: zagniatanie ciasta, lepienie pierogów, krojenie miękkich produktów (np. banana) bezpiecznym nożem dla dzieci. Relaksująco na ręce działa także pranie ręczne.
- Zapisujcie codziennie wieczorem coś bardzo miłego, co wydarzyło się w ciągu dnia, albo coś, co chcecie sobie powiedzieć. Wieczorny rytuał pisania może z czasem przerodzić się w prowadzenie dziennika.
Więcej o niesamowitych zeszytach do nauki pisania: TU