Trasoumilacze, czyli Otomoto wraz z Natalią Kukulską radzą, co robić z dziećmi w aucie

Partner:

Autor: Materiał od Partnera , 2023-07-24

rysunek uśmiechniętych dzieci jadący autem

Trasoumilacze: OTOMOTO razem z Natalią Kukulską zachęca rodziców do aktywnego spędzania czasu z dziećmi podczas podróży samochodem

Lato to idealny czas na wspólne podróże i tworzenie pięknych, rodzinnych wspomnień. Mimo atrakcyjnych widoków za szybą w trakcie jazdy, dzieci zazwyczaj pochłonięte są elektroniką:  spędzają całe godziny na graniu lub oglądaniu bajek na tablecie czy smartfonie. Psychologowie ostrzegają, że zbyt długi kontakt z ekranami i płynące z nich bodźce nie są korzystne dla rozwoju maluchów. W odpowiedzi na to zjawisko, OTOMOTO wraz z Natalią Kukulską przygotowało letnią kampanię edukacyjną "Trasoumilacze". Jej celem jest zachęcenie rodziców do aktywnego spędzania czasu z dziećmi podczas podróży samochodem. OTOMOTO przygotowało 6 gier słownych, które pobudzają wyobraźnię, rozwijają zdolności językowe i  pomogą umocnić relację rodziców z dziećmi.

Natalia Kukulska wspiera kreatywność dzieci

Natalia Kukulska, znana i ceniona polska piosenkarka oraz mama, została ambasadorką kampanii "Trasoumilacze". Jako świadomy rodzic, zdaje sobie sprawę z negatywnego wpływu nadmiernego korzystania z elektroniki na rozwój dzieci. Tym chętniej postanowiła wesprzeć OTOMOTO w promowaniu cyfrowego detoksu i wspólnych zabaw słownych podczas podróży samochodem.

Psychologowie ostrzegają

Jak możemy przeczytać w poradniku Łukasza Wojtasika, eksperta z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, długotrwałe spędzanie czasu przed ekranem przez dzieci niesie za sobą całą masę niekorzystnych dla ich rozwoju i zdrowia konsekwencji, takich jak choćby wady postawy, zaburzenia motoryki małej, problemy ze wzrokiem i snem, utratę koncentracji, trudności w nawiązywaniu relacji społecznych czy niechęć do aktywności w trybie offline. .

Na problem zwraca też uwagę Daria Wiernek, psycholog dziecięcy: "Warto pamiętać, że kontakt z szeroko pojętymi “ekranami”, szczególnie u najmłodszych dzieci wiąże się z silną stymulacją niedojrzałego jeszcze układu nerwowego. Z tego powodu dzieciom i młodzieży trudno jest  radzić sobie z emocjami towarzyszącymi w trakcie używania smartfonów czy tabletów. Korzystanie z urządzeń elektroniczych wiążę się z przyjemnością, często stanowi źródło szybkiej gratyfikacji i może stać się nawykowym sposobem regulowania nastroju. Tymczasem dla prawidłowego rozwoju zarówno poznawczego jak i emocjonalnego potrzebne są różnorodne doświadczenia a przede wszystkim bezpieczne oraz akceptujące relacje z bliskimi osobami. Gry i zabawy w gronie najbliższych podczas podróży mogą być świetną okazją do pobudzania wyobraźni i kreatywności, ćwiczenia pamięci czy koncentracji, jak również przyczynić się do wzmocniania relacji rodzinnych"

Właśnie dlatego tak istotne jest znalezienie alternatywnych form rozrywki. Rozwiązaniem mogą być właśnie gry słowne proponowane w ramach akcji "Trasoumilacze".

518334384-trasoumilacze2 (1).png

Jakościowy czas rodziców z dziećmi

Idea "Trasoumilaczy" opiera się na jakościowym spędzaniu czasu rodziców z dziećmi. W ramach kampanii edukacyjnej rodzice otrzymują od OTOMOTO gotowe pomysły na 6 gier słownych, które pomogą zabić nudę i wzmocnią relację z dziećmi podczas podróży samochodem. To doskonały sposób na cyfrowy detoks: oderwanie maluchów od ekranów i zachęcenie ich do aktywnego udziału w innego typu zajęciach. Gry te nie wymagają dodatkowych gadżetów - wystarczą dobre chęci i wyobraźnia.

Gry słowne są doskonałym narzędziem do budowania więzi rodzinnych, wzmacniania umiejętności komunikacyjnych i rozwijania kreatywności. Przez wspólne zabawy, rodzice mają możliwość jeszcze bliższego poznania swoich dzieci oraz tworzenia niezapomnianych chwil, które na długo zapadną w pamięć.

 

Zagraj w Trasoumilacze ze swoim dzieckiem!

Słowne domino

Gra polega na tym, że każde kolejne słowo musi zaczynać się od litery, na którą kończy się poprzednie. Jeśli rozpoczynający grę jako pierwsze słowo poda "rower", to kolejny zawodnik musi podać słowo zaczynające się na literę "r", na przykład "rulon". Słowem podanym przez kolejnego gracza będzie np.  "niebo".

 

Na jedną literę

Zabawa dla dzieci, które potrafią budować zdania. Gracz musi zbudować zdanie, w którym każde słowo zaczyna się na tę samą literę. Spójniki "i", "z" i "w" się nie liczą. Przykładowe zdanie może brzmieć: “Wesoła Weronika wróciła z wyjazdu”. Aby zwiększyć poziom trudności starszym dzieciom, można wymagać zdań o sobie lub o kimś, kogo znają.

 

Zwierzaki

Gra polega na odgadywaniu, o jakim zwierzęciu myśli dana osoba poprzez zadawanie pytań naprowadzających, na które można odpowiedzieć tylko "tak" lub "nie". Jedna osoba szuka w głowie zwierzęcia, a druga osoba próbuje go odgadnąć, zadając maksymalnie 10 pytań.

Przykładowe pytanie: Czy to zwierzę jest większe od psa?

Po zadaniu maksymalnie 10 pytań, osoba zgadująca, próbuje odgadnąć, jakie zwierzę ktoś miał na myśli. Niezależnie od wyniku, role się odwracają i wcześniejszy pytający wymyśla swoje zwierzę.

 

Język robotów

Ta zabawa przeznaczona jest dla młodszych dzieci i polega na przegłoskowaniu słów lub wyrażeń i pozwoleniu dziecku odgadnąć, co się mówi "w języku robotów". Na przykład, słowo "kolorwanka" w głoskowym języku robotów brzmi "k-o-l-o-r-w-a-n-k-a". Długość słów można dostosować do możliwości dziecka, zaczynając od krótszych i stopniowo zwiększając trudność.

 

Nazwy miejscowości

Ta gra pozwoli szczególnie mocno rozwinąć skrzydła wyobraźni Twojemu maluchowi i Tobie. Podczas podróży samochodem cały czas mijamy tabliczki z nazwami miejscowości. Można wykorzystać te nazwy jako inspirację do opowiadania historii. Wspólnie wymyślcie bajkę inspirując się nazwą miasta lub wioski: zastanówcie się, jak powstały te nazwy i dlaczego dana miejscowość tak się nazywa. Przykład: Wesoła? To musiała być jakaś księżniczka, ale dlaczego była wesoła? Może dlatego, że król i królowa grali z nią w fantastyczną grę jadąc karocą?

 

Zabawa w skojarzenia

Ta zabawa polega na tworzeniu luźnych skojarzeń między słowami. Można łączyć różne słowa w nietypowy sposób, dając się ponieść wyobraźni. Na przykład, słowo "zielony" może kojarzyć się z żabą, a żaba z wodą, woda z rybą, ryba z milczeniem, a milczenie z ciszą. Gra polega na kontynuowaniu skojarzeń, tworząc nowe połączenia między słowami. Zapytacie,co ma wspólnego zielony ze spokojem? Niewiele, ale nie jest to przeszkodą, żeby pojawiły się w jednej „turze” skojarzeń.

 

Grajcie w Trasoumilacze!

Kampania "Trasoumilacze" OTOMOTO to inicjatywa mająca na celu zachęcenie rodziców do aktywnego spędzania czasu z dziećmi podczas podróży samochodem. Dzięki proponowanym grom słownym, rodziny mogą wspólnie bawić się i tworzyć niezapomniane wspomnienia, jednocześnie ograniczając czas spędzany przed ekranem. Akcja ta ma na celu promowanie alternatywnych form rozrywki, które rozwijają wyobraźnię, komunikację i więzi rodzinne. Zachęcamy rodziców do dołączenia do kampanii "Trasoumilacze" i czerpania radości z aktywnego spędzania czasu z dziećmi podczas letnich podróży samochodem.

518334375-trasoumilacze1 (1).png